четвъртък, 24 октомври 2013 г.

Анализ на икономическата програма на Реформаторския блок - Юлиан Войнов


Икономическата ситуация в България, вместо да показва признаци на съживяване и възход, продължава да се влошава или в най-добрия случай да стагнира. БВП на страната при съпоставими цени все още е по-нисък от 2008 г., последната предкризисна година. Няма сектор в българската икономика, който да е отбелязал постоянен ръст през последните четири години, от 2009 г. насам. Отделен е въпросът, че ръстът на останалите сектори е толкова анемичен, както и на икономиката като цяло, че е в областта на статистическата грешка. Вече е категорично ясно, че основна причина за настоящата трудна ситуация отдавна не е международната икономическа криза. Напротив, основната причина се корени в неадекватното политическо управление в държавата, което прехвърли икономическите проблеми в политическата сфера и допринесе за създаването на една перманентна политическа криза, която още повече влошава ситуацията в останалите сектори на обществено-икономическия живот в страната.

Това неадекватно политическо управление и оттеглянето на държавата от ролята й на регулатор и пазител на обществения ред доведе до едно изключително нездравословно изкривяване на бизнес средата в държавата, в която както отделният гражданин, така и малкия и среден бизнес е единствено потърпевш. За сметка на това беше допуснато развитието на всякакви монополни и олигополни структури, които успяват да просперират не на базата на своите иновативни способни, а на базата на близостта си до държавното управление. Станахме и продължаваме да бъдем свидетели на злоупотреба, както със средства на данъкоплатците, чрез различни механизми за източване на държавни ресурси, така и на злоупотреба с пазарно положение, насочено за извличане на изгода директно от потребителите.

Всичко това показва, че в България има много сериозен управленски проблем и единственият начин той да бъде коригиран е държавата да започне да налага силата на закона, т.е. на първо място е необходима реформа в съдебната система, което изисква сериозно усилие. На второ място е необходима много сериозна реформа в държавната администрация, която да се грижи за подобряването на бизнес средата и на трето място е необходимо премахването на всякакви паразитиращи на гърба на държавата монополни и олигополни структури, за да се създаде нормално функционираща пазарна среда, където движещата сила е конкуренцията, а не връзките с властта.

Икономическата програма на Реформаторския блок дава препоръки и решение как да се подобри функционирането на бизнес средата в държавата, така че да се премахнат пречките пред развитието на конкуренцията, което е единственият разумен път за изход от трудната икономическа ситуация. Същевременно програмата предлага и мерки за възстановяване на регулативната роля на държавата, която да бъде гарант за спазването на правилата и която да предотвратява злоупотребата с пазарно положение.

Тя е организирана около 8 големи теми и съдържа най-важните мерки, които би следвало да се приложат по отношение на икономическата система и които са задължителни за всяка реформаторски настроена власт. На първо място се цели облекчаване на средата за труд и бизнес, като целта е опростяване и ускоряване на процедурите за започване на малък и среден бизнес, което включва преминаване от разрешителен към регистрационен режим, въвеждане на принципа на мълчаливото съгласие, както и прилагане на оценка на въздействието за всички нови и промени в действащи нормативни актове. Изключително важно предложение с цел подобряване на бизнес средата в България се съдържа в изискването всички технически параметри, условия и начин на контрол на малкия и средния бизнес да са детайлно разписани в закон. С това се цели от една страна кодифициране на всички условия, които трябва да бъдат изпълнени при започването на бизнес, а от друга премахване на произвола, водещ в крайна сметка до корупционни практики, на овластената администрация. Сериозно внимание се отделя на промени в трудовото законодателство, което от една страна да облекчи бизнеса при наемането на работна ръка, съгласно най-добрите световни практики, а така също засилване защитата на работещите от некоректни работодатели. Основен акцент е отделен и на приемането на нов закон за обществените поръчки, който да премахне възможностите за злоупотреба с обществени средства.

Втората голяма тема касае данъчното законодателство, като целта тук е справедливо определяне на държавните и общински такси. Предвижда се също така и въвеждането на необлагаем минимум при облагане на доходите на физическите лица, което освен че ще облекчи финансовото състояние на хората получаващи минимална и близки до минималната заплата, ще се отрази благоприятно на потреблението и оттам на икономическия растеж. С цел постигане на равнопоставеност програмата предвижда и изравняване на данъчната тежест на едноличните търговци с останалите форми на фирмена организация.

Пенсионното осигуряване е една от проблемните области в България. Чрез различни законови механизми пенсионната възраст в България варира в широки граници. От друга страна има не малко примери на пенсионните фондове, чиято основна цел не е увеличаване на разполагаемостта по сметките на осигуряващите се, а намаляване на вноските чрез прилагането на всевъзможни такси и комисиони, както и инвестиции в свързани фирми на основните акционери, които се крепят единствено на базата на близостта с властта, а не на някакви особени конкурентни предимства. Предложенията в пенсионното осигуряване касае възможността работещите сами да определят кога да се пенсионират, на базата на внесени минимален брой осигурителни вноски, в случая 240, , като пенсионната възраст може да варира в рамките на 62 до 65 години. Повишаване прозрачността и контрола на инвестициите на частните пенсионните фондове, което да става с много по-голямо участие на осигурените е друго важно предложение. Предвижда се и възможност пенсионните средства освен в пенсионни фондове, да могат да бъдат насочвани и към други финансови посредници като банки, застрахователни и инвестиционни дружества, в зависимост от предпочитанията на осигурения.

Специално внимание е обърнато в програмата на защитата на потребителите и кредитополучателите, като целта е премахването на неравнопоставеността в отношенията потребител – бизнес и клиент – банка, като стремежът е предотвратяване на непазраните практики на някои дружества спрямо своите клиенти. Проблемът с някои банкови практики става все по-явен и в тази връзка програмата предвижда мерки, които да премахнат създадените законови преимущества на банковата система чрез въвеждането на пазарен референтен лихвен процент, премахване на привилегированото отношение на банките в съда, премахване на таксите за предсрочно погасяване на кредити след първите 12 месеца и т.н.Предвижда се също така и учредяване на контролен орган извън БНБ с цел премахване на конфликта на интереси между надзорната и останалите дейности на централната банка.

Борбата с корупцията е другата важна тема в програмата, като се предлага сериозно повишаване на прозрачността и контрола върху регулаторните органи. По отношение на прозрачността се предвижда да отпадне възможността за включване на клаузи за търговска тайна в документи, касаещи изразходването на публични ресурси, а по отношение на контрола се предлага избирането на ръководителите на контролните органи да става задължително след публично изслушване на кандидатите. Наблегнато е също така на изграждането на електронно правителство, както и увеличаване на отговорността, съответно санкциите за разхищение на публични финансови средства.

Темата за борбата с монополите е друга основна точка в програмата, като специално внимание е отделено на повишаване ефективността на Комисията за защита на конкуренцията.

Енергийната независимост е последната тема от програмата, но не по важност, като отново е наблегнато на регулаторната ефективност, но също така и на ресурсната диверсификация на страната.

Посочените по-горе мерки в икономическата област не са изчерпателни, но те са изключително необходими и тяхното въвеждане е от първостепенно значение. В България съществуват необозримо количество проблеми във всички сфери на обществения живот, включително и в икономиката на страната и изброените мерки целят от една страна да поставят някакво начало, откъдето да се започне, а от друга, да насочат вниманието на обществото към тези области, в които е необходимо незабавно прилагане на спешни мерки. Както е видно от последните действия на правителство, явно предложените мерки на Реформаторския блок са намери чуваемост и някои от тези мерки ние виждаме, че управляващите имат намерение да приложат на практика. Това е достатъчно доказателство за адекватността и навременността на направените предложения.


Разбира се, в бъдеще тези мерки ще се развиват, като целта е да станат част от една истинска реформаторска платформа за промяна на държавата, съобразно европейските стандарти и евро-атлантическите ценности, към които България отдавна е заявила своята принадлежност, но които на българското общество не му се отдава да наложи, поради силното влияние на минали отношения и зависимости. Крайно време е реформаторската перспектива да бъде наложена в обществото, а подобна задача е по силите само на едни истински демократи и наложили се реформатори, които са в основата на Реформаторския блок.

Юлиан Войнов 

Няма коментари:

Публикуване на коментар